سامانه نیما ، نیما ، سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی ؛ وبسایت سامانه نیما

سامانه نیما ، نیما ، سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی ؛ وبسایت سامانه نیما ، خرید و فروش ارز ؛ لینک سامانه نیما ، ورود به سامانه نیما ، ارز 4200 تومانی ، اختصاص ارز بانکی، اختصاص ارز 4200 تومانی ، اموزش کار با سامانه نیما ، آموزش سامانه نیما ، لینک سامانه نیما ، سامانه نیما چیست ،

سامانه نیما ، نیما ، سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی ؛ وبسایت سامانه نیما

سامانه نیما ، نیما ، سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی ؛ وبسایت سامانه نیما ، خرید و فروش ارز ؛ لینک سامانه نیما ، ورود به سامانه نیما ، ارز 4200 تومانی ، اختصاص ارز بانکی، اختصاص ارز 4200 تومانی ، اموزش کار با سامانه نیما ، آموزش سامانه نیما ، لینک سامانه نیما ، سامانه نیما چیست ،

سامانه نیما ، نیما ، سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی ؛ وبسایت سامانه نیما ، خرید و فروش ارز ؛ لینک سامانه نیما ، ورود به سامانه نیما ، ارز 4200 تومانی ، اختصاص ارز بانکی، اختصاص ارز 4200 تومانی ، اموزش کار با سامانه نیما ، آموزش سامانه نیما ، لینک سامانه نیما ، سامانه نیما چیست ،

بایگانی
پیوندها

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

آشنایی با ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت ایران ، سامانه نیما و سامانه سماصا

 

پس از فروردین ماه سال 1397 بخش واردات و صادرات و بازار ارز کشور دچار تغییرات  بسیاری شده است و با اضافه شدن نرخ های جدید ارز و راه اندازی سامانه های جدید مانند سامانه جامع تجارت ایران ، سامانه نیما و سامانه سماصا فرایند دریافت ارز بانکی و به عنوانی تخصیص ارز بسیار پیچیده شده است و بسیاری از تجار برای واردات خود با مشکلات فراوانی روبه رو شده اند 

ما در این خبر به صورت مختصر نقش و فعالیت هر کدام از این 3 سامانه را توضیح خواهیم داد تا نهایتا بتوانید درک مناسبی از فرایند واردات و تخصیص ارز داشته باشید  .

 

آشنایی با سامانه جامع تجارت ایران

لینک سایت سامانه جامع تجارت ایرات : www.ntsw.ir

سامانه جامع تجارت ایران جایگزین سایت ثبتارش شده است و کلیه تجار اعم از واردکنندگان و صادر کنندگان میبایست قبل از هر گونه فعالیت با عضویت در این وبسایت و درج اطلاعات کارت بازرگانی خود درخواست های خود را از اعم از صادرات ، واردات و خدمات ثبت نمایند  .

این مرحله اولین قدم تجارت خارجی میباشد شما برای ثبت درخواست صادرات و واردات و به زبان ساده ثبت سفارش نیاز به مدارکی اعم از پروفورما اینویس و پکینگ لیست و برخی اطلاعات دیگر دارید .

در بخش عملیات تجارت خارجی سامانه جامع تجارت ایران فرآیندهای مربوط به اخذ شناسه فروشندگان خارجی، ثبت پیش فاکتور، اخذ مجوزهای ورود و انجام ثبت سفارش میباشد. به منظور انجام مراحل ثبت سفارش از این قسمت استفاده کنید در این قسمت میتوانید پیش فاکتور خود را ثبت نمایید، به منظور اطلاع از ضوابط کالاهای ثبت شده آنرا استعلام نمایید، درخواست مجوز خود را به سازمان مجوز دهنده بفرستید، کارمزد ثبت سفارش را پرداخت و شماره 8 رقمی ثبت سفارش خود را دریافت کنید. به منظور ثبت پیش فاکتور به قسمت مدیریت پیش فاکتور این سامانه مراجعه نمایید .

پس از ثبت سفارش درخواست شما به صف سایر ثبت سفارش ها خواهد رفت و توسط سازمان مربوطه با توجه به اولویت های واردات کالا بررسی میگردد و نهایتا به یکی از سامانه های نیما و سماصا ارجاع داده میشود  .

 

سامانه نیما یا نظام یکپارچه معاملات ارزی

لینک سایت سامانه نیما : www.ntsw.ir

سامانه نیما برای این راه اندازی شد تا مکانی باشد برای انجام معاملات شفاف در بازار ارز کشور  ، به صورتی که در سامانه نیما ارزهای حاصل از صادارت و صادرکنندگانی مانند شرکت های پتروشیمی و ... در این سامانه بین متقاضیان و خریداران ارز توزیع میگردد  .

در سامانه نیما بانک ها  ، صرافی های مجاز و متقاضیان خرید فعال میباشند .

تا امروز تبادلات رسمی کشور تنها به دو شکل تأمین ارز انجام می‌شود. اول تأمین ارز بخشی از واردات به واسطه بانک‌ها که واردکننده ثبت سفارش را انجام می‌دهد و بانک مرکزی از طریق پرتال ارزی ارز را تأمین می‌کند و باتوجه به روابط کارگزاری میان بانک‌های ایران و سایر کشورها، پرداخت‌ها به فروشندگان خارجی صورت می‌گیرد.

در روش غیربانکی یا روش به غلط مصطلح شده «بدون انتقال ارز » هیچ یک از بانک‌های تجاری و یا تخصصی کشور به عنوان بانک عامل در پرداخت بهای کالای وارداتی دخیل نیستند و این امر از طریق صرافی‌ها انجام می‌گیرد و این موضوع عمدتا از تحریم‌های تحمیلی به شبکه بانکی نشأت گرفته است.

اما در سامانه «نیما» که از بهمن ماه سال گذشته به شکل آزمایشی راه اندازی شده، بازرگانان نیاز های ارزی خود تحت عنوان درخواست تامین ارز که شامل اطلاعاتی اعم از مشخصات کلی درخواست خرید ارز، اطلاعات ارز درخواستی، مشخصات حساب مقصد برای حواله، مشخصات متقاضی و ...می‌شود را در این سامانه ثبت می‌کنند.

برای ورود به سامانه نیما شما میتوانید پس از عضویت در سامانه جامع تجارت با رمز و شناسه کاربری خود و پس از ثبت سفارش کالا و خدمات از بخش خرید ارز به سامانه نیما دسترسی داشته باشید  .

با اضافه شدن سامانه نیما و قابلیت خرید ارز به سامانه جامع تجارت امکان خرید ارز بدون واسطه از صرافی ها و شرکت های صادراتی برای خریداران فراهم شده است  .

سامانه نیما به بازرگانان محترم این امکان را میدهد تا درخواست های خرید ارز ( حواله ) خود را به صورت سیستمی به تمام صرافی های مجاز ارائه دهند و پس از دریافت پیشنهادهای انها بهترین پیشنهاد را انتخاب و معامله خود را تا مرحله تایید وصول حواله پیگیری نمایند  .

خرید ارز فقط برای تامین ارز در ثبت سفارش هایی بانکی دارای گواهی ثبت آماری تایید شده به صورت بانکی ( نیما ) قابل استفاده است 

بازرگانان برای استفاده از این قابلیت باید پس از انجام ثبت سفارش به بانک عامل مراجه کرده سپس بانک عامل باید نسبت به ثبت درخواست تخصیص ارز دریافت تایید بانک مرکزی و اخذ تعهد از وارد کننده مطابق تبصره 4 بندی بخش اول مجموعه مقررات ارزی و ثبت ان در پرتال ارزی اقدام نماید  .

پس از طی این مراحل بازرگانان میتوانند از طریق سامانه جامع تجارت از طریق منوی عملیات ارزی و مدیریت عملیات ارزی بانکی گزینه خرید ارز یا همان سامانه نیما را انتخاب نمایند  .

 

سامانه سماصا یا سامانه ویژه صادرکنندگان  ( سامانه ارز صادراتی ایران)

لینک سایت سامانه سماصا : www. samasa.ir

پس از متوقف شدن ارائه ارز با نرخ 4200 برای برخی از گروه های کالایی در سامانه نیما دولت اقدام به راه اندازی سامانه جدیدی به نام سامانه سماصا یا سامانه ویژه صادرکنندگان  ( سامانه ارز صادراتی ایران) کرده است  . هدف از راه اندازی این سامانه ارائه ارز با نرخ 6200 الی 6500 برای گروه کالاهایی میباشد که شامل ارز 4200 نمیشوند  .

تصمیم فعلی دولت بران است تا با تنظیم بازار ارز با 3 نرخ دلار ۳۷۰۰ تومان (اساسی)، ۴۲۰۰ تومان (نیما) و ۶۵۰۰ تومان (ارز متقاضی) نیاز واردات کالا و خدمات را رفع نماید  .

برای ورود به به سامانه نیما شما میتوانید از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید 

 

لینک سایت سامانه سماصا : www. samasa.ir

 

چگونه درخواست ثبت سفارش و تخصیص ارز خود را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید  ؟

پروسه ثبت سفارش کالا و تخصیص ارز در سامانه نیما و سماصا فرایندی به نسبت پیچیده  و دشوار میباشد که علاوه بر دانش پروسه تخصیص ارز نیاز به روابطی در سطوح مختلفی  بانکی مخصوصا جهت تخصیص ارز به ثبت سفارش های واردکنندگان دارد  به همین دلیل داشتن کارگزار حرفه ای و مناسب برای ثبت سفارش و تخصیص ارز کمک شایانی به فرایند واردات شما خواهد کرد  .

یکی از برترین شرکت هایی فعال در ایران که طی چندین سال فعالیت خود ارائه دهنده خدمات ثبت سفارش و تخصیص ارز بانکی  ، حمل و نقل هوایی،دریایی، زمینی و خدمات خرید و تامین کالا بوده است شرکت بازرگانی و خدمات حمل و نقل بین المللی ققنوس تجارت خاورمیانه میباشد  .

این شرکت با داشتن تیم های تخصصی ترخیص کالا در ایران و قوی ترین شبکه حمل و نقل بین المللی کالا و دارا بودن دفاتر خارجی در چین ، آلمان  با مرکزیت دفتر ایران اماده ارائه خدمات از 0 تا 100 واردات کالا به مشتریان خود میباشد

در زیر لیست برخی از خدمات تخصصی ترخیص کالا که توسط  در گمرک کشور به مشتریان ارائه می گردد معرفی می شود :

 

·       مشاوره ترخیص کالا و بررسی اولیه شرایط ترخیص

·       ثبت سفارش بازرگانی

·       اختصاص ارز بانکی در سامانه نیما و سماصا

·       انجام تشریفات ترخیص کالا و کارگزاری گمرکی

·       اخذ گواهی استاندارد واردات کالا

·       اخذ مجوز و معافیت ها

·       تعیین تعرفه و ارزش

·       گشایش اعتبار اسنادی

·       اعزام کارشناس و مشاور گمرکی

 

کلیه کارشناسان این شرکت در تمام پروسه واردات کالا از زمان ثبت سفارش  و نهایتا تخصیص ارز و حمل و نقل کالا و تحویل کالا به انبار شما در ایران در کنار شما خواهند بود

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و هزینه های خدمات گروه تجاری ققنوس  از وبسایت این مجموعه  به آدرس WWW.FNXSHIPPING.COM   بازدید فرمایید و یا در ساعات اداری با شماره تلفن 02144451313 تماس حاصل نمایید تا از تجربیات واردات و ترخیص کالا توسط یک تیم حرفه ای بهره مند گردید .

 

 

 

 

  • irantarabar2 irantarabar2

نیما قوز بالا قوز تولید شد/ سخت شدن واردات تجهیزات صنعتی

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۱۷ ب.ظ

بعد از مصوبه  فروردین ماه هیئت دولت در خصوص تک نرخی شدن ارز ابهامات جدی در خصوص اجرای این طرح ایجاد شده  است. البته تولیدکنندگان امیدوارند این ابهامات با عملیاتی شدن بخشنامه‌های بانک مرکزی برطرف شود. در این بین برخی تولیدکنندگان با چالشهای تازه در حوزه تخصیص ارز رو به رو شده اند که همین امر تا حدود مسیر تولید و همچنین واردات کالاهای صنعتی یا سرمایه‌ای و مواد اولیه را با چالش رو به رو کرده است.

بر این اساس علاوه بر مشکل نقدینگی که واحدهای تولیدی با آن دست و پنجه نرم می کنند تصمیمات جدید ارزی و راه اندازی سامانه نیما نیز به مشکلات واحدهای تولیدی برای دریافت ارز و واردات تجهیزات صنعتی مورد نیاز افزوده است.

سخت شدن مسیر واردات با پیچیده شدن فرایندهای جدید

تاکنون موارد مختلفی از عدم تخصیص ارز به واردکنندگان گزارش شده است اما به نظر میرسد برخی موارد به سدی در برابر واردات کالا تبدیل شده است. به عنوان مثال یکی از تولید کنندگان برای واردات پمپ صنعتی بعد از ثبت سفارش  در سایت سامانه جامع تجارت برای دریافت ارز از طریق بانک عامل اقدام می‌کند. در حالی که ثبت سفارش با ارز بانکی انجام شده  است بانک مرکزی تخصیص ارز را از طریق سیستم نیما یا ارز اشخاص قابل قابل اجرا دانسته است.

 در حال حاضر استفاده از ارز اشخاص در بازار فعلی خیلی قابل اجرا نیست و بر اساس اطلاعات اولیه هنوز بخشنامه‌های لازم از سوی بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز از طریق سامانه نیما به تعداد زیادی از شعب ابلاغ نشده است. البته برخی شعب نیز در پاسخ به واردکنندگان،  نبود ارز کافی در سامانه نیما را دلیل طولانی  شدن فرایند تخصیص ذکر کرده اند.

گفتنی است، در حال حاضر فرایند ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت به این شرح است، بعد از تعیین نوع قرارداد، نوع حمل، مبلغ پیش فاکتور، نوع ارز و هزینه باید نوع عملیاتی ارزی در سامانه مذکور تعیین شود. نکته جالب توجه اینکه، تا هفته قبل نوع عملیات ارزی تنها دو گزینه وجود داشت، تامین از  طریق بانکی و یا حساب اشخاص(ارز اشخاص) این در حالی است که اخیرا انواع دیگری از زیر مجموعه ها برای عملیات ارزی در سامانه قرار داده شده است که منجر به ایجاد تغعییرات اساسی در سامانه شده است.

به این ترتیب 3 گزینه بانکی، غیر بانکی و بدون انتقال ارز در نوع عملیات ارزی گنجانده شده است .به همین ترتیب 3 گزینه برای نوع عملیات ارزی از طریق بانک در سامانه قرار دارد که عبارتند از خرید از سیستم بانک-ارز از محل صادرات و حسابهای ارزی صادرکننده که مورد آخر ظاهرا همان ارز اشخاص است.

همچنین برای گزینه بدون انتقال ارز نیز 6 گزینه گنجانده شده است که عبارتند از: محل بند 1 ماده 38 قانون مقررات صادرات و واردات، از محل بند 5، از محل بند6، از محل بند 7، از محل بند 8، از محل بند9 ؛ در خصوص بند 9ذکر این نکته ضروری است که واردات کلیه کالا هایی که تا قبل از 23 فروردین بارنامه شده باشند از این طریق امکان پذیر خواهد بود.

ایجاد صف برای دریافت ارز در سامانه نیما

به گزارش تسنیم، با توجه به وعده دولت برای تامین ارز کلیه نیازهای وارداتی، همه واردکنندگان و تولید کنندگان در نوع عملیات ارزی گزینه بانکی و خرید از سیستم بانکی را انتخاب می کنند. نکته  جالب توجه این است که بانکها در پاسخ به دلایل عدم تخصیص ارز با توجه به انتخاب این گزینه این گونه پاسخ میدهند که در حال حاضر ارز کافی در سامانه نیما وجود نداشته و باید منتظر شوید تا ارز صادر کنندگان وارد سامانه نیما شود.

احمدی تولید کننده به خبرنگار تسنیم گفت: بنا به گفته بانک عامل باید منتظر بمانیم تا ارز در سامانه نیما از طریق صادرکنندکان بزرگ به خصوص پتروشیمی ها قرار گیرد تا امکان دسترسی و استفاده از آن برای واردکنندگان ایجاد شود. در حال حاضر با توجه به اینکه بسیاری از واردکنندگان بزرگ شبه دولتی و یا دولتی هستند امید چندانی برای دسترسی به ارزی بانکی وجود ندارد.

توافق واردکننده و صادرکننده در بازار سیاه

به گفته این تولید کننده، اصلی ترین راه برای دریافت ارز با نرخ بانکی این است که خود بانک مرکزی اقدام به تزریق ارز در سامانه نیما کنند چراکه ظاهرا نمی‌توان به تزریق ارز صادرکنندگان در این سامانه مطمئن بود. وی معتقد است راههای دیگری نیز بین واردکنندگان و صادرکنندگان برای تامین ارز واردات شکل گرفته است و در جدیدترین آنها صادرکننده از کارت واردکننده استفاده میکند و بعد از آن هر دلار صادراتی را با یک نرخ توافقی به واردکننده میفروشد و وی میتواند از ارز حاصل برای واردات کالای مورد نیازش استفاده کند. به عبارت دیگر در اینجا یک بازار سیاه شکل میگیرد تا مصوبه ارزی دولت دور زده شود چراکه نه صادرکننده تمایل به اجرای آن و فروش ارز با نرخ 4200 تومان دارد و نه واردکننده دسترسی به ارز 4200 تومانی دارد.

انتهای پیام/

  • irantarabar2 irantarabar2

اغلب تجار دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵ ب.ظ


  • irantarabar2 irantarabar2

تبعیضی در پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵ ب.ظ

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تبعیض و مشکلی در زمینه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و ثبت‌سفارش وجود ندارد اما سامانه نیما هنوز اختلال دارد.

به گزارش ایسنا، اختلالات سامانه نیما و از طرف دیگر تخصیص پیدا کردن و نکردن دلار ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش واردات کالا از جمله مسائلی است که بسیاری از تجار و واردکنندگان آن را مطرح می‌کنند.

در این زمینه اسدالله عسگراولادی - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران - به ایسنا اینگونه پاسخ داد که دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه متقاضایان ثبت سفارش واردات تخصیص یافته و حتی کسانی که هفته گذشته نسبت به ثبت سفارش واردات کالای خود اقدام کرده‌اند، دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که مشکلی در زمینه‌ تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، افزود: این‌که گفته می‌شود بین شرکت‌های کوچک و بزرگ در تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی تبعیض قائل می‌شوند و برخی در این زمینه مشکل دارند، صحت ندارد. چراکه تا جایی که ما اطلاع داریم و می‌بینیم همه متقاضیان درحال دریافت ارز مورد نیاز خود هستند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین در خصوص مشکلات و اختلالات سامانه نیما، گفت: مشکلات سامانه نیما هنوز حل نشده و اختلالات آن، تجار و واردکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است که مسئولان امر وعده دادند به زودی این اختلالات را برطرف می‌کنند.

  • irantarabar2 irantarabar2

شرایط جدید برای صادرکنندگان اعلام شد

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴ ب.ظ

معاون سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: با توجه به مصوبه اخیر هیأت دولت درخصوص برگشت ارز حاصل از صادرات، هیچکدام از صادرکنندگان مجبور به بازگشت ارز حاصل از صادرات صرفاً از طریق سیستم بانکی نیستند و ظرف شش ماه باید 95 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به یکی از روش های ارائه شده در این مصوبه به کشور بازگردانده و تسویه کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا مودودی با اشاره به اینکه برخی اخبار غیررسمی طی روزهای اخیر در جراید یا شبکه های مجازی، دغدغه هایی را در بخش خصوصی صادرکننده ایجاد کرده که آنان را نسبت به فعالیت تجاری شان دچار تردید کرده است، اظهار کرد: هر ازگاهی اخباری به گوش می رسد که ارز تمام اقلام صادراتی بایستی فقط از طریق سامانه نیما به سیستم بانکی برگردد و این امر باعث سردرگمی و دغدغه صادرکنندگان شده است. این در حالی است که طبق مصوبه ابلاغی هیات وزیران در مورخه دوم اردیبهشت امسال، فقط صادرکنندگان واحدهای صنعتی دولتی، شبه دولتی و عمومی مشمول این قانون بوده و سایر بخش های تولیدی بخشی خصوصی از این قاعده مستثنی هستند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هیچکدام از صادرکنندگان خشکبار، زعفران، فرش دستباف، سایر محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی بخش خصوصی مجبور به بازگشت ارز حاصل از صادرات صرفاً از طریق سیستم بانکی نیستند و می توانند از سایر راهکارهای ارائه شده در مصوبه هیأت وزیران، تهاتر با بدهی های دولتی، واردات به ازای صادرات یا واگذاری اظهارنامه صادراتی خود به یک واردکننده غیر، استفاده و نتیجه را در سامانه های رسمی نیما یا سماصا اعلام کنند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، مودودی تاکید کرد که طبق این مصوبه صادرکنندگان کالا موظفند ظرف شش ماه معادل 95 درصد ارز حاصل از صادرات خود را به یکی از روش های ارائه شده در این مصوبه به کشور بازگردانده و تسویه کنند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: انتظار می‌رود که فعالان اقتصادی اخبار و اطلاعات مرتبط با ارز صادراتی را فقط از طریق مجاری رسمی دنبال کنند و براساس شایعات و یا احتمالات تصمیم نگیرند.

مودودی با اشاره به اینکه آمار ابتدایی از تبادلات ثبت شده در سامانه آنلاین گمرکات نشان می دهد که در دو ماهه ابتدای امسال صادرات غیرنفتی کشور از رشدی در حدود 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار شده است، اظهار امیدواری کرد که بخش خصوصی بتواند در این فضای ارزی که به نفع صاردات رقم خورده، حداکثر استفاده را بکند و فارغ از تمام شایعات و ابهامات سهم خود را از بازارهای پیرامونی افزایش دهد.

  • irantarabar2 irantarabar2

کم‌اظهاری صادراتی در کمین تجارت!

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴ ب.ظ

قرار است ارز حاصل از صادرات برخی محصولات همچون مواد معدنی در سامانه نیما عرضه شود که به اعتقاد دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان مواد معدنی، این تصمیم باعث کم‌اظهاری صادرکنندگان می‌شود و بازار سیاه و زیرزمینی در کنار فساد اداری به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، با تشدید نوسانات ارزی، دولت در فروردین امسال نرخ دلار رسمی را بر پایه نرخ ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی اعلام کرد و بر اساس این تصمصم برای تمام فعالیت‌های تولیدی و وارداتی دلار با نرخ اعلامی تأمین خواهد شد. با گذشت زمان بانک مرکزی، سامانه نیما را راه‌اندازی کرد که در چند روز اخیر اعلام شد صادرکنندگان برخی از اقلام باید ارز خود را با نرخ اعلامی بانک مرکزی در سامانه نیما عرضه کنند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که تجربه گذشته نشان از آن دارد عرضه ارز کالاهای صادراتی به نرخ دولتی آن‌چنان به مذاق صادرکنندگان خوش نمی‌آید و صادرکنندگان و تولیدکنندگانی که محصولات خود را به بازارهای دیگر صادر می‌کنند، در بسیاری از موارد واردکننده یا خریدار کالاهای وارداتی هستند؛ از این رو با ارز حاصل از صادرات به دنبال تأمین نیازهای تولیدی و صادراتی خود هستند.

هشدار نسبت به کم‌اظهاری صادراتی

در این رابطه کامران وکیل- دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان مواد معدنی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمونه‌های تصمیم اخیر ارزی دولت در گذشته نتیجه مطلوبی را به همراه نداشته و اکثر صادرکنندگان با توجه به شرایطی که اتاق معاملات ارز، پیمان‌سپاری ارزی و جوایز صادراتی پیش پای آن‌هامی‌گذاشت به کم اظهاری یا بیش اظهاری روی آوردند که تصمیم اخیر نیز چنین روندی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تصمیم اخیر دولت مبنی بر عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عاملی خواهد شد تا با توجه به شرایط قیمتی بازار مواد معدنی و شرایط بانکی، کم اظهاری از سوی برخی صادرکنندگان صورت گیرد که در نهایت منجر به ایجاد بازار سیاه و زیرزمینی در کنار فساد اداری می‌شود.

وکیل خاطرنشان کرد: فرمول‌های غیرمنطقی در اقتصاد پاسخ مناسبی به همراه نخواهد داشت و زمانی که دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار نداده است نباید انتظار آن را داشته باشد که صادرکنندگان دلار خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومان به دولت عرضه کنند.

بزرگترین خام‌فروش، دولت است!

دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان مواد معدنی یادآور شد: صادرکنندگان در بازارهای مختلف به عنوان واردکننده یا مشتری به حساب می‌آیند که برای تأمین نیازهای خود در راستای تولید و صادرات نیاز به خرید برخی ماشین‌آلات و مواد اولیه دارند که در حال حاضر ارز دولتی دریافت نمی‌کنند و دلار را باید با قیمتی در حدود ۶۴۰۰ تومان می‌خرند.

وی در واکنش به این موضوع که برخی از رشته‌های معدنی محصول خام را به بازارهای صادراتی عرضه می‌کنند و با این تفاسیر باید ارز خود را به قیمت دولتی عرضه کنند، گفت: بزرگ‌ترین خام فروش کشور، دولت است و از سوی دیگر بنزین وارداتی را در محصولات بی‌کیفیت داخلی و چینی به هدر می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر دولت به دنبال جلوگیری از خام فروشی است باید خود روند فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را اصلاح کند و این در حالی است که عرضه کالای معدنی همچون سنگ‌آهن خام فروشی صرف نیست و در این محصولات فرآوری وجود دارد، زیرا به‌واسطه کاهش هزینه‌ها برخی از فرآیند فرآوری در محل معدن صورت می‌گیرد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان مواد معدنی در انتها خاطرنشان کرد: نباید مشکلات ارزی توسط بخش خصوصی و مردم پوشش داده شود و هزینه آن از جیب مردم تامین شود.

  • irantarabar2 irantarabar2

صادرات فرش با "نیما" صرف نمی‌کند!

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴ ب.ظ

فرش دستباف ایرانی به واسطه رشد هزینه های تولید با افت فروش و صادرات در بازارهای جهانی روبرو شده که به عقیده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، در شرایط فعلی با رشد نرخ ارز اگر ارز حاصل از صادرات به قیمت آزاد عرضه شود، بازار صادراتی رشد خواهد کرد.

درپی تحولات بازار ارز، رشد نرخ ارز برای کالاهای صادراتی همچون صنایع دستی و فرش دستباف مناسب خواهد بود. البته لازم به ذکر است که برای رشد تولید و صادرات به تامین مواد اولیه به نرخ مناسب نیاز است. حال با این شرایط جای سوال است که بازار صادراتی فرش دستباف نسبت به گذشته رونق خواهد گرفت که در این باره مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز اگر همراه با روند با ثبات و منطقی باشد، به صادرات کمک قابل توجهی می کند.

وی افزود: در شرایط فعلی نرخ ارز مشخص نیست و اگر قرار بر آن باشد که ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه شود، برای صادرکننده صرف نخواهد داشت و زمانی صادرات فرش دستباف صرفه اقتصادی خواهد داشت که ارز حاصل از فروش به نرخ بازار آزاد یا نرخی بیشتر از نرخ دولتی به فروش برسد.

عراقچی با بیان اینکه فرش دستباف نماد کالای ایرانی است، خاطرنشان کرد: افزایش تورم و دستمزد کارگر در سال های اخیر منجر شده قیمت نهایی فرش دستباف افزایش یابد و این در حالی است که ۸۵ درصد قیمت یک قطعه فرش هزینه کارگر است و در حال حاضر به واسطه کاهش بیش از حد تقاضا، میزان تولید و بافت فرش نیز کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: رشد قیمت فرش دستباف عاملی شده تا مصرف کننده برای رفع نیاز خود به محصولات مشابه همچون فرش ماشینی، موکت و لمینت روی بیاورد.

مجتمع‌های فرش باعث افزایش فروش شده‌اند

وی در پاسخ به این سوال که فروشگاه و مجتمع‌های فروش فرش در بازار فرش چه تاثیری دارد؟ گفت: فروشگاه های فرش به دلیل آنکه توانایی تبلیغ و اطلاع رسانی دارند، بر میزان فروش فرش تاثیرگذار هستند و این در حالی است که واحدهای صنفی سطح شهر توانایی تبلیغ ندارند.

عراقچی تصریح کرد: فروشگاه های بزرگ که محصولات مختلف فرش و کفپوش را در خود جای داده‌اند، بر میزان فروش فرش به ویژه فرش دستباف تاثیرگذار هستند و با رشد این فروشگاه ها می توان به افزایش میزان فروش فرش امیدوار بود.

او بیان کرد: فرش ایرانی یک هنر - صنعت است که در بازار محصولات هنری هیچ رقیبی برای محصولات وجود ندارد، اما در محصولات تجاری و صنعتی به واسطه قیمت تمام شده پایین محصولات رقبا نسبت به محصولات ایرانی قابلیت رقابت وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، یکی از دیگر مشکلات فرش صادراتی ایرانی را عدم سفارش پذیری فرش دستباف ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: رقبا به دلیل آنکه از کارگاه های متمرکز بهره می برند، محصولات مختلف با تعداد بالا را در فرصت کمتری به مشتری عرضه می کنند که این موضوع در بازارهای جهانی جایگاه ویژه ای را نصیب رقبا می کند.

  • irantarabar2 irantarabar2

دلارهای خصوصی را از دولتی جدا کنید!

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳ ب.ظ

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شفافیت درآمدهای ارزی و اینکه کالاهایی مشخص شوند که درآمد صادراتی‌شان به دولت یا سامانه نیما تحویل داده شود، سیاست مناسبی است اما به نظر می‌رسد درآمدهای ارزی صادرات بخش خصوصی که حدود ۱۰ درصد از کل صادرات نفتی و غیرنفتی کشور است، باید از درآمدهای ارزی دولت جدا و به تقاضاهای دولتی اختصاص داده شود.

به گزارش ایسنا، پس از نوسانات بازار ارز، دولت سامانه‌ای تحت عنوان نظام یکپارچه‌سازی ارزی یا همان نیما راه‌اندازی کرد تا بتواند به شفافیت بازار ارز کمک کند و در این راستا مقرر شد نه تنها در قالب این سامانه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش واردات کالا اختصاص یابد بلکه لیست اقلام صادراتی نیز قرار است مشخص شود تا موظف باشند درآمد صادراتی‌شان را در سامانه نیما شفاف‌سازی کرده و با نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی تحویل دهند تا متقاضیان ارز بتوانند از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و برآورده شدن دیگر نیازهایشان استفاده کنند.

در این راستا مجیدرضا حریری- عضو اتاق بازرگانی ایران- به ایسنا گفت: هنوز هیچ لیست مشخصی از اقلام صادراتی مشمول بازگشت درآمد ارزی به سامانه نیما مشخص و اعلام نشده است اما مسلما شفاف‌سازی بازار ارز و اینکه باید همه مبادلات ارزی در جایی توسط سیاست‌گذاران پولی و مالی کشور قابل پایش باشد، امروز به یک ضرورت تبدیل شده است و اینکه برخی معتقد به سامانه نیما یا شفاف‌سازی ارزی نیستند دلیل دیگری دارد.

وی افزود: بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد درآمدهای ارزی شامل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی یا صادرات محصولات و کالاهای غیرنفتی توسط بخش دولتی یا آن چیزی است که به اصطلاح خصوصی شده اما خصولتی است؛ بنابراین اگر راجع به ۱۰ درصد درآمد ارزی کشور که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد صحبت می‌کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که عمده محصولات صادراتی در این بخش به کالاهایی اختصاص دارد که عمق ساخت داخل آنها بیشتر بوده یا با ارزش افزوده بیشتر و وابستگی بسیار کمتر به ارز و واردات، تولید و صادر می‌شود.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: در این راستا باید صندوقی جداگانه برای این ۱۰ درصد که به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد، در نظر بگیریم تا تقاضاهای خرد ارزی مانند تقاضای مسافری، دانشجویی و حتی درمانی را با آن پاسخ دهیم و بتوانیم بازار ارزی را ساماندهی کنیم.

حریری گفت: اینکه برخی معتقدند نیازی به تحویل درآمد ارزی کالاهای صادراتی به سامانه نیما و شفاف‌سازی در این زمینه وجود ندارد، به هیچ وجه درست نیست و به نظر من دولت بسیار دیر این کار را انجام داد و سامانه‌ای برای نظارت بازار ارز کشور درست کرد، چراکه سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور به صورت غیرقانونی خارج و به ویلا و ساختمان تبدیل می‌شود یا اینکه صرف قاچاق کالا به کشور می‌شود، چراکه آنها برای واردات مسلما به ارز نیاز دارند.

وی تصریح کرد: دولت باید در این زمینه ابتدا جلوی خروج ارز را بگیرد، سپس تکلیف تجار را برای مشخص شدن این لیست روشن کند تا همه بدانند دقیقا چه سیاستی در راستای نظام بخشی به بازار ارز وجود دارد، چراکه در غیر این صورت شاهد خواهیم بود که عدم شفافیت داخلی فشارهای بین المللی را روی ایران بیشتر می کند اما تنها پادزهر  فشارهای بین المللی بر ایران به دلیل عدم شفافیت می تواند ایجاد و افزایش شفافیت در بازار داخلی باشد.

  • irantarabar2 irantarabar2

ارز صادرات این کالاها باید به سامانه نیما برود

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲ ب.ظ

وزیر صنعت، معدن و تجارت در قالب نامه‌ای، لیست کالاهای پتروشیمی و معدنی که باید ارزحاصل از صادرات آنها به سامانه نیما واریز شود را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری درقالب نامه ای که رونوشت آن برای رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان توسعه تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال شده به بحث فهرست اقلام پتروشیمی و معدنی که مشمول واریز ارز به سیستم نیما شده‌اند، اشاره شده است.

در متن این نامه آمده است: به پیوست فهرست آن دسته از اقلام پتروشیمی و معدنی که به استناد بند ۲ دستورالعمل شماره ۵۵۳۰۰/۸۷۳۹ مورخ ۱۳۹۷.۲.۲ صادرکنندگان آن را ملزم  به واریز ارز صادراتی خود به سامانه نیما می‌نماید، برای اجرا ابلاغ می‌شود.

  • irantarabar2 irantarabar2

سامانه نیما

irantarabar2 irantarabar2 | جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۸ ب.ظ
سامانه نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی که به اختصار سامانه نیما نام گرفته‌است از تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی و به شکل رسمی از تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۷ شروع به کار کرد. این سامانه بستری امن برای برای خرید و فروش ارز است.[۱][۲]

بازرگانان درخواست‌های غیربانکی خود را برای تأمین ارز در سامانه‌ی جامع تجارت ثبت می‌کنند سپس این درخواست به شکل خودکار به این سامانه منتقل می‌شود و سپس این درخواست برای صرافی‌ها قابل مشاهده می‌شود.[۳][۴]
  • irantarabar2 irantarabar2